mandag 19. april 2010

Målt og veid


Denne vekta henta jeg ned fra mørkeloftet så snart jeg oppdaga den. Jeg er ganske sikker på at den blei brukt i den tida det var butikkdrift her i huset, men nøyaktig hvor gammel den er aner jeg ikke.

Jeg har lest meg fram til at det korrekte navnet på denne typen vekt er desimalvekt. Noen kaller den også sekkevekt, fordi den var høvelig til nettopp veiing av sekker - blant anna. Det var vanlig å ha slike vekter rundt omkring på gårdene, og i alle fall hos handelsmannen, og den var godkjent for kjøp og salg.

På desimalvekta har ikke vektstanga like lange armer. Lasta blir holdt i likevekt av en tiendedel så tunge lodd. Med andre ord: Dersom du har lasta opp 50 kilo mel i en sekk på den store plata til venstre, så bli vekta holdt i balanse av et 5 kilos lodd på den lille plata som henger på høyre side. På bjelken over er det ei lita kule, et skyvelodd, som blir brukt til å finregulerer vekta slik at den kan avleses mer nøyaktig. Verdien på dette skyveloddet skal visstnok ikke ganges opp med 10.

Dessverre mangler jeg loddene, jeg har i alle fall ikke klart å finne dem noen steder så langt. Det hadde selvsagt vært ekstra artig om også de var med, men uansett er det jo intet mindre enn et genialt prinsipp for veiing av tunge varer. Tenk om den stakkars butikkbetjenten hadde vært nødt til å slepe på 50-kilos tunge lodd hver gang han skulle selge litt ekstra mel til en langveisfarende kunde...

1 kommentar:

  1. Stilig vekt. Dem har ei sånn ståanes på brukthandeln her. Men ho e grønn:)

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...