søndag 19. april 2015

Alt henger sammen med alt


Som nevnt tidligere er 50 % av befolkningen her i huset litt bekymret for at det blir for mange prosjekter på gang samtidig. Den andre halvparten velger å se litt større på det. Alt henger nemlig sammen med alt. Det ene gjesterommet  på loftet (til venstre her) ligger nemlig begravet under en haug med diverse fordi boden nede (bildet til høyre) måtte tømmes. De som har fulgt med ei stund husker at boden var et nedslående kapittel. Den står for tiden helt for seg sjøl og tørker. Sånn til vanlig har jeg ikke bruk for alle gjesterommene, men det årlige pinsetreffet krever alt vi har av sengekapasitet, så da kan det ikke se sånn ut. 


Det åpnet øynene våre for den glemte boden i norddelen av andre etasje. Den er mellom 2 og 2,5 kvm, og har sett ut sånn som dette siden det nye taket blei lagt på huset i 2006. Uten lys, fyllt av gammelt torvstøv, og med åpning opp til mørkeloftet har det vært såpass utrivelig her oppe at jeg helst ikke har gått inn hvis jeg ikke har vært nødt. Og det har jeg ikke vært i det hele tatt siden den gang. Da jeg overtok var det brukt som lager, men alt blei flytta ut i forbindelse med takjobben og siden har det ikke vært behov for plassen.


Så snart vi fikk rydda og kosta ut alt blei det lille rommet riktig så trivelig. Jeg har forstått det sånn at en av onklene i sin ungdom brukte det til mørkerom for framkalling av film. På den ene kortveggen er det ei dør som i si tid må ha gått inn mot det gjesterommet vi har jobba på denne våren. Jeg kan i alle fall ikke huske at den har vært i bruk, og ut fra tegnene på gjesterommet å tolke, så blei den kledd igjen fra den sida på 50- eller 60-tallet.


Det er også tydelig at det i alle fall var planlagt ei vindusåpning her, men ettersom den er lafta igjen og ikke kledt igjen på annen måte mistenker jeg at den aldri har vært i bruk. Huset er med andre ord opprinnelig planlagt sånn at de motstående veggene skulle være helt like med hensyn til antall vinduer og plassering, men i praksis blei det ikke helt sånn. I taket har vi nå lagt plast og enkel bordkledning, som skal hindre alt støvet fra mørkeloftet å legge seg over det vi skal lagre her inne. Det skulle ikke så mye til for å gjøre rommet litt mer innbydende.


Noen hyller på veggene var det siste vi satte inn før vi tok helg. Det enkle er ofte det beste, så det er bare vanlige hobbyplater på stålknekter som er satt inn. Fort gjort å montere, og like raskt å ta ned igjen dersom det skulle være behov for det. Nå skal jeg bare tørke over alt med ei tue, og så er det på tide å begynne gjennomgangen av diverse-haugen på gjesterommet. Det er slett ikke umulig at den samtidig kan gjøres litt mindre.

3 kommentarer:

  1. Deilig å rydde å sortere/kaste og å få opp gode lagringsplasser!
    Her på Kleiva ble løa full av ting da kjelleren skulle påbegynnes, så nå gleder vi oss til å få ting ned der igjen såsnart dørene kommer i mai.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Herlig lite rom då. Har ei lita bod/skap eg gjerne skulla ha fått organisert her eg også. Det er mykje ein kan gøyme på der! Og hobbyplater er geniale, og fine spør du meg! Lukka til med neste prosjekt!! :-)

    SvarSlett
  3. Dere har nok et større prosjekt på gang enn å flytte en bokhylle. Lurt å legge litt arbeid i oppbevaring, da er det enklere å finne ting.

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...